Mobiilsuskonverents 2025
29. mai
Telliskivi, Von Krahl
Kui eelmise aasta mais keskendusime liikuvuse erinevatele tahkudele, siis seekord on fookus mugavusel. Kas autovaba elu saab olla mugav? Miks eelistada rongi kui lennukiga saab kiiremini ja kaugemale? Kas kunagi on ka meil üle piiri toimiv mugav ühistransport? Ja mis on üldse mugavus transpordis: kas kiire kohale jõudmine või kiire internet teekonnal, kas pehme iste või palju liikumisruumi, kas mugavad ümberistumised või see, et ümber istuma ei peagi? Kindlasti tasub vaadata üle programm ja esinejad, lubame nii kohalikku kui rahvusvahelist mõõdet, inspiratsiooni ja intriigi ning kindlasti huvitavaid vestluseid, mistõttu soovitame jääda ka ühisele õhtusöögile. Konverents on kakskeelne, eesti keelt mitterääkivatele külalistele pakume sünkroontõlke võimalust inglise keelde. Kirja tasub end panna kohe, sest ruum ei ole kummist ja programm tuleb põnev.
Kohtumiseni!
Euroopa Komisjoni ja Kliimaministeeriumi esindajad
Kriitikud küsivad, milleks valida rong, kui lennukiga saab kiiremini ja laevaga soodsamalt. Milline mugavus paneks eelistama rongi lennukile? Kas Euroopas on mõnd eeskuju, kus rongid on mugavuse musternäidis? Kas öörongid teevad comebacki? Kas auto peab saama panna rongile?
Paneelis astuvad üles Euroopa tuntuim raudteelane ja rongientusiast Mark Smith, Tšehhi kiirraudteede ekspert Petr Kostak, Eesti lennundus- ja turismiekspert, mitut lennufirmat juhtinud Erki Urva ning tippjuht, ühiskonnategelane ja Tallinna Sadama juht Valdo Kalm.
Vestlust juhib ajakirjanik Marian Võsumets.
Ann Vaida, Comedy Estonia
Kas rongisõidumugavus seisneb mugavates istmetes, jalgrattakohtades ja wifi olemasolus või hoopis rongide ühilduvuses muu transpordiga? Kas inimesed Eestis, Lätis, Leedus ja mujal Euroopas näevad mugavust ühtviisi või erinevalt? Kus saame teha koostööd, et reisijad näeksid rongi auto ja lennuki alternatiivina ka riigipiire ületades?
Paneelis osalevad kolme Balti riigi raudteeoperaatorite juhid: Eestist Elroni juht Lauri Betlem, Lätist Vivi juht Raitis Nespors (Vivi) ning Leedust LTG Link juht Kristine Meide.
Vestlust juhib ja küsimusi küsib Rail Baltic Estonia raudtee opereerimise ja ohutuse tagamise üksuse juht Heigo Saare.
Siim Kallas, Euroopa Komisjoni asepresident 2004-2014, Eesti ekspeaminister
Kõik räägivad kliimasõbralikkusest ja mikromobiilsusest. Autoteid ehitatakse ümber ühistranspordi- ja rattateedeks, aga ummikud muutuvad väljakannatamatuks. Maainimesed ütlevad, et elu autota on võimatu ning autostumine kasvab maal ja linnas. Kas kliimasõbralik transport on võimalik? Kas Eestis saab aastaringselt ratta või tõuksi ning ühistranspordiga igale poole. Millised on väljakutsed ja millised peaks olema kasutajamugavad lahendused?
Panelistid: liikuvuse ja ruumiplaneerimise ekspert Kristi Grišakov, liikuvuslahenduste ekspert ja Bolti arendusjuht Henri Arras, ühistranspordi ekspert ja Go Groupi juht Jüri Etverk, investeerimisekspert ja autoentusiast Peeter Koppel, Liikuvusagentuuri partner ja rattaentusiast Tõnis Savi.
Vestlust juhib Marian Võsumets.
Indrek Seppo, AI ekspert
Konverentsi päeva juhib vabakutseline ajakirjanik Marian Võsumets.
Lõuna- ja õhtusöök ning kohvipausid on osalejatele tasuta, kuid palume (toidu)raiskamise ennetamiseks registreerimisel märkida, kas osalete õhtusöögil.
Kristian Pärt on seiklusjanuline geenitehnoloogia tudeng, kes on tänu rahvusvahelistele peresidemetele, sõpradele, õpingutele reisinud palju mööda Euroopat, eriti rongiga. Kristiani jaoks on reisimine maailma kogemise viis, kus rong pakub lennukiga võrreldes vabadust, vaheldust ja rohkelt inspireerivaid hetki, olenemata sellest kas teekonnale jäävad põhjamaade loodus, Alpi mägikülad, Vahemere äärsed rannikulinnad või Euroopa suurmetropolid.
Thea Karin on reisiajakirjanik ja reisijuht, kes on elanud ja töötanud erinevates riikides ja kultuuriruumides, teinud raadio- ja telesaateid, kirjutanud sadu artikleid ja mitmeid reisiraamatuid. Tal on mitmekesised huvid ja samavõrra kui Aasia ja Aafrika eksootikat, armastab ta Austria pealinna ja loodust. Muuhulgas on Thea rännanud ka rongiga, mis annab võimaluse rohkem näha ja kogeda.
Heigo Saare on Rail Baltic Estonia raudtee opereerimise ja ohutuse valdkonna juht. Ta on töötanud erinevates võtmerollides, sealhulgas raudtee valdkonna poliitikakujundajana raudtee ohutusasutuses, määranud raudteekasutustasusid avalikul raudeel ning tänaseks juhib RBEs opereerimise ettevalmistamisega seotud tegevusi. Heigo on pühendunud kaasaegsete, ohutute ning keskkonnasõbralike raudteesüsteemide arendamisele.
Anvar Salomets on Rail Baltic Estonia juhatuse esimees, kelle eestvedamisel edeneb Eesti suurim taristuprojekt kindlalt eesmärgi suunas valmida aastaks 2030. Tema pikaajaline kogemus ja süsteemne lähenemine on aidanud jõuda raudtee ehitamise faasi, tänaseks on kogu Eesti trassiosa ehituslepingutega kaetud. Anvar näeb Rail Balticat mitte ainult transpordikoridorina, vaid ka strateegilise investeeringuna, mis avab uusi turge Eesti ettevõtetele ja tugevdab piirkondlikku julgeolekut.
Lauri Ulm on Rail Baltic Estonia juhatuse liige ja tehniline juht, kelle eestvedamisel kavandatakse ning ehitatakse Rail Baltica põhitrassi Eestis. Tema vastutusalas on projektile vajalike tehniliste lahenduste koordineerimine, alates ehitusprojektidest kuni taristu valmimiseni. Lauri panustab sellesse, et Rail Baltica rajamine vastaks nii Euroopa ühenduvusnõuetele kui ka keskkonna eesmärkidele ja kogukondade huvidele.
Euroopa reisientusiastidele hästi tuttava veebilehe seat61.com asutaja ja autor Inglismaalt Buckinghamshire'ist. Töötanud ise raudteelasena, liitudes 1987. aastal British Railiga ning oli 1990. aastatel Charing Crossi ja London Bridge’i jaamade jaamajuht ning hiljem kliendisuhete juht kahes rongifirmas. 2000. aastatel töötas ta Suurbritannia transpordiministeeriumis. 2001. aastal lõi Mark veebilehe The Man in Seat 61, et aidata reisijatel broneerida rongireise Euroopas ja üle kogu maailma. Kuni miljon külastust kuus saav veebileht on tema täiskohaga töö olnud alates 2007. aastast.
Valdo Kalm on juba ligi kümme aastat juhtinud Tallinna Sadamat. Tema eestvedamisel erastati kolmandik sadamaoperaatorist aktsiate avaliku esmaemissiooni teel ning ettevõtte aktsiad noteeriti juunis 2018 Tallinna börsil. Valdot on tunnustatud Eesti Kaubandus-Tööstuskoja II klassi aumärgiga ja Valgetähe III klassi teenetemärgiga.
Peeter Koppel on investeerimise- ja finantsturgude ekspert, kelle majandustrendide, turgude liikumise ja geopoliitiliste riskide kommentaarid on alati teravmeelsed ja otsekohesed. Lisaks oma professionaalsele tööle on ta ka autoentusiast, kes hindab klassikalist insenerikunsti, Saksa täpsust ja masina esteetikat. Ta ei näe autot üksnes transpordivahendina, vaid kultuurilise ja tehnoloogilise arengu peeglina. Peetri jaoks on hea auto nagu hea investeering – väärtust loov, ajas kestev, tähenduslik.
Henri Arras on Bolti arendusjuht Balti riikides, kelle töö keskmes on liikumisvõimaluste kättesaadavus. Tema tegevust juhib missioon kujundada linnad inimestele, mitte autodele – toetades selle kaudu jätkusuutlikke, paindlikke ja taskukohaseid liikumisviise. Henri on panustanud mitmete liikuvusuuringute ja -lahenduste kujundamisse, sealhulgas jagatud autode, renditõukerataste, ühisliikumise ja maapiirkondade liikuvusteenuste arendamisse. Varasemalt on ta töötanud peaministri nõunikuna ning tema lähenemine ühendab strateegilise mõtlemise, andmepõhise analüüsi ja praktilise koostöö erasektori ning riigi vahel.
Kristi Grišakov on ruumilise planeerimise ja urbanistika ekspert, kes juhib Detailplaneeringute teenistust Tallinna Linnaplaneerimise Ametis. Tema töölaual on ehitusõigusega seotud teemad, mistõttu tunneb ta süvitsi pealinna planeerimise võlusid, valusid ja tulevikuperspektiive. Kristi usub, et ühiskonna liikuvuse ja ruumi planeerimisel saab ja tuleb teha muudatusi nii kiirenenud linnastumise, tehnoloogia arengu kui kestliku mõtteviisi silmas pidades. Varasemalt töötas Kristi Regionaal- ja põllumajandusministeeriumi ruumilise planeerimise osakonnas ning ta on olnud viimase kahe Eesti Inimarengu Aruannete tuleviku peatüki toimetaja ning omandanud doktorikraadi ruumilises planeerimises ja urbanistikas.
Siim Kallas on teenekas Eesti ühiskonnategelane, kes oli aastatel 2004-2014 Jose Barroso juhitud Euroopa Komisjonide volinik ja asepresident. Ajal, mil Kallas oli Euroopa transpordivolinik, valmis tema eestvedamisel Euroopa Komisjoni valge raamat „Euroopa ühtse transpordipoliitika tegevuskava" (2011), mis sõnastas raudteeliikluse olulisuse Euroopa tulevaste transpordivajaduste rahuldamisel kestlikul viisil. Siim Kallas on juhtinud peaministrina Eesti valitsust, samuti on ta olnud ka rahandusminister ja välisminister ning Eesti Panga president.
Jüri Etverk on Eesti ettevõtja ja juht, kes on tuntud eelkõige oma rolli poolest Go Groupi tegevjuhina. Kontserni kuulub kokku 18 ettevõtet ning selle üks olulisemaid tegevusvaldkondi on ühistransport. Go Group arendab raudteed, haldab raudteetaristut ja Balti jaama hooneid, sõidab ligi 500 bussiga pea kõigis Eesti maakondades. Seega on Jüril terviklik vaade inimeste liikuvusest, ühistranspordi ja linnaruumi murekohtadest ning arenguvõimalustest. Jüri on mitmekesise liikumisviisi pooldaja, valides vastavalt olukorrale auto, bussi, rongi, trammi, takso, jalgratta, tõuksi, rulluiskude või jalutuskäigu vahel.
Erki Urva on pikaajalise kogemusega Eesti lennundus- ja turismivaldkonna ekspert, kes on juhtinud riiklikke lennufirmasid Estonian Air (nii juhatuse esimehe kui nõukogu liikmena) ja Nordica. Ta on töötanud erinevates rollides ka Eesti turismi-, panganduse- ja infotehnoloogiasektorites.
Indrek Seppo on ettevõtja, majandusteadlane ja ülikooli õppejõud. Ta on üle 20 aasta tegelenud andmete ja tehisintellektiga julgustades ettevõtteid ja avalikku sektorit AI-ga tuttavaks saama ja seda enda kasuks pöörama. Tema missioon on võtta maha hirmud, mis on seotud tehisaruga ning muuta see loogiliseks osaks inimeste igapäevatöös ja teenuste kvaliteedi kasvatamises. Indrek aitab ettevõtetel luua ja ellu viia oma tehisintellekti strateegiaid ning õpetab tudengeid Tartu Ülikoolis. Lisaks on ta asutanud ettevõtte, mis arendab droonide tuvastamise ja kahjutuks tegemise lahendusi.
Petr Košťák on Tšehhi raudteeinsener ja rahvusvahelise reisijateveo ekspert, kes on tegutsenud viimased kuus aastat Tšehhi riiklikus raudteeorganisatsioonis rahvusvaheliste projektidega, kus hetkel on tema töö peamiseks fookuseks kiirraudteeühendused Poolaga.
"*" indicates required fields