Poola, mille 915 miljardi dollari suurune majandus on maailmas 21. kohal, on viimase kümnendi jooksul muutnud infrastruktuuriinvesteeringud oma majanduspoliitika keskseks tööriistaks. SKT kasv on püsinud 5,1% juures – üle kahe korra enam kui Euroopa Liidu keskmine – ning sellele kasvule annavad hoogu hiigelprojektid nagu 31 miljardi euro suurune kiirraudtee- ja lennujaamakompleks Centralny Port Komunikacyjny (CPK).

Oktoobri keskel külastas Poolat Rail Baltica Business Networki delegatsioon, et uurida, kuidas riik on suutnud raudteearendustest kujundada majanduse kasvumootori, nendega koos reisisid ka Rail Baltic Estonia finantsjuht ja juhatuse liige Taavi Laja ning finantsoperatsioonide juht Vaiko Eggert.

Kolmepäevane programm Varssavis põimis poliitika, majanduse ja raudtee. Õppereis algas õhtusöögiga konsultatsioonibüroo CEC Groupi asutaja Marek Matraszekiga, kes joonistas lahti Poola poliitilise maastiku – kõigi selle pragmaatiliste allhoovustega. Järgmisel hommikul lasi end tutvustada Centralny Port Komunikacyjny (CPK), Poola uus lennu- ja raudteelinnak. Edasi jätkus tempokas visiit  DB Cargo Polska ja PKP Polskie Linie Kolejowe ekspertide juurde. Advokaadibüroo CMS pakkus omalt poolt kaines toonis ülevaate Poola ettevõtluskliimast, ehkki selleks kohtumiseks tõusti peadpööritavatesse kõrgustesse – advokaadibüroo kontorisse Euroopa kõrgeima hoone, Norman Fosteri arhitektuuribüroo loodud  Varso Toweri tipus Varssavi südalinnas.  

RBBNI liikmeid võõrustas ka Eesti suursaadik Miko Haljas ning oma kogemusi jagas Baltic Rail, konteinerringide operaator Läänemere ja Aadria mere vahel.

RBNNI visiidil osalenutele avaldas muljet CPK projekt – uus lennujaam koos 480 kilomeetri pikkuse kiirraudteevõrguga, mis ühendab Varssavit, Łódźi, Poznańi ja Wrocławi. Raudtee on kavandatud sõidukiirusele kuni 350 km/h, töökiirusega 320 km/h. Esimene lõik Varssavi ja Łódźi vahel peaks valmima 2032. aastaks, kogu süsteem 2035. aastaks.

Ka Rail Baltica ehitus edeneb Poolas tempokalt  Rail Baltica Poola lõiku arendab riiklik ettevõte PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Esimene, esimene valminud 71 kilomeetri pikkune lõik Czyżewist Białystokini võimaldab rongidel sõita 160 km/h – hiljem 200 km/h, kui Euroopa rongijuhtimissüsteem ERTMS/ETCS on täielikult rakendatud. Järgmine, Białystok–Ełk lõik maksumusega 1,4 miljardit eurot on hankefaasis, samas kui Ełk–Suwalki–Trakiszki (94 km, Leedu piirini) on disaini- ja keskkonnauuringute faasis.

Maareform, mis kiirendas ehitust

Üks Poola edu varjatud tegureid peitub maaomandis. Tõhus hüvitussüsteem on oluliselt lühendanud aega, mis kulub ehitusmaa kasutusele võtmiseks.

Maa omandamise protsess on seadusanduse osas hästi korraldatud ja seal on tugev motivatsioonipakett. Makstakse 10, 20 või isegi 40 protsenti üle turuväärtuse.

Poola edu ei põhine ainult rahal, vaid ka järjepidevusel
Laja ja Eggert tõdesid visiidist ülevaadet tehes, et Poolas on ühiskondlik kokkulepe olemas, saadakse aru, kui oluline on taristu arendamine – olgu see lennujaam, raudtee või energiataristu.  Projektid jätkuvad sõltumata valitsuste vahetumisest ning neid nähakse osana riigi majanduslikust iseseisvusest. Taristu ja energiasektor on määratletud strateegiliste prioriteetidena ning naudivad erakondade ülest poliitilist tuge – midagi, mida vähesed Euroopa riigid suudavad hoida.

Eesti delegatsiooni jaoks joonistuski Poola kogemusest välja kaks peamist õppetundi – tempo ja järjepidevus.

Rail Baltica Business Network (RBBN) on 2015. aastal Tallinnas asutatud sõltumatu ettevõtjate võrgustik, mis aitab luua sidemeid avaliku ja erasektori vahel ning tõlgendada, milliseid ärivõimalusi toob kaasa Baltikumi suurim taristuprojekt – Rail Baltica. Ühing koondab ligi 30 transpordi-, logistika- ja ehitussektori ettevõtet ning tegutseb kogu regiooniülest koostööd soodustava platvormina. RBBN korraldab regulaarselt seminare, ärikohtumisi ja õppereise, näiteks on liikmed külastanud valmivaid raudteelõike ning kohtunud projektijuhtide ja inseneridega, et mõista, kuidas suurtaristut saab kasutada majanduskasvu mootorina.

Rail Baltica Business Networki liikmed Poolas
Kuidas see lugu Sind end tundma pani?
Rõõmsana
0
Üllatunult
0
Targemana
2
Ükskõikselt
0
Kurvana
0
Vihasena
0