Täna, 15. septembril toimus Vilniuses Rail Baltica elektrifitseerimise alamsüsteemi projekteerimise ja ehituse lepingu pidulik allkirjastamine. Üritusele kogunesid Rail Baltica elluviimise eest vastutavate organisatsioonide juhtkonnad, kolme Balti riigi ministeeriumite esindajad, tööstuspartnerid ning Hispaania ettevõtete Cobra ja Elecnor loodud ühisettevõte “COBELEC Rail Baltica”.

Leping, mille väärtus on 1,77 miljardit eurot (ilma käibemaksuta), sõlmiti COBELEC Rail Baltica kasuks – konsortsium, mille moodustasid Hispaania ettevõtted Cobra Instalaciones y Servicios S.A. ja Elecnor Servicios y Proyectos S.A.U. See hõlmab kogu Rail Baltica energiaalamsüsteemi (ENE) väljaehitamist. Esimene etapp eelarvega 949 miljonit eurot (ilma käibemaksuta) on kavas lõpetada 2030. aastaks.

Euroopa TEN-T programmi Põhjamere-Läänemere koridori koordinaator Catherine Trautmann õnnitles projekti selle olulise verstaposti puhul: „Koordineerimine, mida tagab riiklike organisatsioonidega ühine ettevõte, on sellise projekti jaoks võtmetähtsusega. Tänane elektrifitseerimislepingu allkirjastamine rõhutab kõigi projekti partnerite ühist pühendumust rajada rahvusvahelisi piire ületav ühtne ja koostalitusvõimeline raudteeliin. Praeguses geopoliitilises olukorras on Balti riikide ja ülejäänud Euroopa Liidu ühenduste tugevdamine olulisem kui kunagi varem. Soovin kõigile projekti osapooltele edu selles ambitsioonikas ühises ettevõtmises!“

„Rail Baltica ei ole lihtsalt taristu – see on majanduslik ja julgeolekualane side Läänega. See leping on eriti oluline meie integreerimiseks Euroopa raudteevõrgustikku, võimaldades sujuvat reisijate- ja kaubavedu ning tugevdades Balti regiooni vastupanuvõimet. See on meie strateegiline tee tulevikku,“ sõnas Leedu transpordi- ja kommunikatsiooniministri kohusetäitja Eugenijus Sabutis.

Eesti taristuminister Kuldar Leis rõhutas, et tegu on Rail Baltica jaoks otsustava hetkega: “Oleme allkirjastanud ühe maailma suurima raudtee elektrifitseerimislepingu, mis võimaldab 2030. aastaks avada otsese ühenduse Euroopa raudteevõrguga. Elektrifitseerimine muudab Rail Baltica tõeliselt toimivaks ja kestlikuks transpordilahenduseks. Tänane leping kinnitab, et Balti riigid suudavad ühiselt ellu viia nii suuremahulisi ja keerukaid projekte – tänu ministeeriumide, riiklike elluviimisorganite ja RB Raili koostööle.”

„Elektrifitseerimine ei tähenda ainult rongide käitamiseks vajaliku energia tagamist – see tähendab ka kestliku liikuvuse võimaldamist, koostalitlusvõime tagamist Euroopa võrgustikuga ning kogu regiooni pikaajalise energiatõhususe kindlustamist. Samal ajal on tegemist väga keeruka lepinguga. Selleks et kõik vajalikud sammud saaksid astutud ja ajakava püsiks kooskõlas Rail Baltica üldise arendusega, viiakse elektrifitseerimistööd ellu paralleelselt laiemate projektitegevustega,“ rõhutas RB Rail AS-i tegevjuht ja juhatuse esimees Marko Kivila projekti strateegilist tähtsust.

„See leping tähistab ajaloolist verstaposti Balti koostöös ja toetab meie üleminekut kestlikumale transpordilahendusele – sellisele, mis vähendab pikaajalisi tegevuskulusid ja aitab kaasa kliimamuutuste leevendamisele. Elecnor Servicios y Proyectos S.A.U. elektrifitseerib praegu Vilniuse–Klaipėda raudteelõiku, seega on töövõtja juba hästi kursis töödega Leedus. See annab meile kindlust, et protsess kulgeb sujuvalt ja tõhusalt,“ lisas LTG Groupi tegevjuht Egidijus Lazauskas.

„Rail Baltica elektrifitseerimine on üks projekti kõige keerukamaid ja olulisemaid etappe, mis tagab kogu Läti koridori ulatuses ohutu ja tõhusa elektrivarustuse. See toob pikas perspektiivis käegakatsutavaid eeliseid nii reisijatele kui ka majandusele, vähendades kulusid ja heitmeid. Juba käesoleva aasta juunis kiitis valitsus heaks raamistiku lepingu sõlmimise COBELEC Rail Baltica konsortsiumiga. See otsus pani aluse tänasele rahvusvahelisele lepingule, mis tugevdab Läti rolli projekti üldises elluviimises, kusjuures esimene etapp viiakse läbi määratud CEF-i rahastuse abil,“ sõnas Eiropas Dzelzceļa līnijas juhatuse liige Jānis Naglis.

„Rail Baltica algab kilomeetri nullpunktist Tallinnas ja Muugal. Tänu elektrifitseerimisele ei jää see alguspunkt Eestis vaid sümboolseks tähiseks, vaid kujuneb tõeliseks väravaks, mis liidab Balti regiooni Euroopa majandusega,“ märkis Rail Baltic Estonia juhatuse esimees Anvar Salomets.

Rail Baltica elektrifitseerib 870 km raudteed ja 2403 km rööpaid üle Eesti, Läti ja Leedu, muutes selle Euroopa suurimaks ja üheks maailma suurimaks raudtee elektrifitseerimisprojektiks. Samuti võetakse esmakordselt suuremas mahus kasutusele staatilise sagedusmuunduri (SFC) tehnoloogia koos 2×25 kV süsteemiga sagedusel 50 Hz, mida toidavad kümme veojõualajaama. See lähenemine tagab pikaajalise töökindluse, tõhususe ja tugeva keskkonnamõju vähendamise.

„Elektrifitseerimisleping on Rail Baltica jaoks suur samm edasi. Valides ühe töövõtja nii projekteerimiseks kui ka ehituseks, tagame tõhususe, järjepidevuse ja kulude kontrolli. See lähenemine võimaldab vähendada elutsükli kulusid, parandada energiatõhusust ja pakkuda selgeid keskkonnaalaseid eeliseid,“ ütles RB Rail AS-i vanemlepinguhaldur ja hankekomisjoni esimees Aiga Benfelde.

“COBELEC Rail Baltica” esindajad kinnitasid konsortsiumi pühendumust: „See leping tähistab olulist verstaposti Rail Baltica arengus ja me oleme uhked, et juhime Euroopa suurimat raudtee elektrifitseerimisprojekti. Cobra ja Elecnor on tõestanud oma võimekust pakkuda kohandatud ja kvaliteetseid lahendusi. Tuginedes meie ühisele kogemusele, on meil tugev taust keerukate projektide elluviimisel kõrgeimate standardite kohaselt. Me oleme pühendunud toetama Rail Baltica strateegilist rolli piirkondliku ühenduvuse ja EL-i integratsiooni tugevdamisel.“

Lepingu sõlmimine järgnes hankeprotsessile, mis käivitati 2022. aasta mais. Kandideeris neli rahvusvahelist konsortsiumi, millest kolm valiti 2023. aastal lühinimekirja. Lõpuks valiti Cobra ja Elecnori loodud ühisettevõte tänu tugevale tehnilisele lahendusele, kulutõhususele ja jätkusuutlikkuse näitajatele. See sümboolne hetk järgnes 31. juulil 2025 toimunud elektroonilisele allkirjastamisele, millega tähistati Euroopa suurima raudtee elektrifitseerimisprojekti ametlikku käivitamist.

Rail Baltica edenemine täna

Rail Baltica on jõudnud täismahulisse ehitusetappi Eestis, Lätis ja Leedus, kus põhitrassi tööd, rahvusvahelised jaamad, sillad ja ülekäigud arenevad kiiresti.

Eestis on töös üle 100 km raudtee alusehitust, sealhulgas lipulaeva projekt Ülemiste terminal.

Lätis keskendutakse eelkõige liini lõunaosale, kus käivad suured ehitustööd Iecava lähedal, mida täiendavad edusammud 230 km raamistiku lepingus ning olulised arengud Riia keskuse sõlmpunktis ja lennujaama terminalides.

Leedus edeneb ehitus Kaunas–Panevėžyse lõigul, kus on praegu töös 77 km muldeid ja insenertehnilisi rajatisi. 2025. aasta lõpuks peaks tööd hõlmama 114 km, sealhulgas rööbaste paigaldamist ja uue silla ehitamist üle Nerise jõe, mis saab olema riigi pikim.

Käesoleva aasta lõpuks on 43% Rail Baltica põhitrassist ehituseks valmis, tähistades otsustavat hüpet Euroopa kõige ambitsioonikuma piiriülese raudteeprojekti suunas.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?
Rõõmsana
2
Üllatunult
0
Targemana
1
Ükskõikselt
0
Kurvana
0
Vihasena
0