Euroopa ja Põhja-Ameerika reisijad annavad märku nihkest: nad soovivad rongiga reisida rohkem kui ühegi teise transpordivahendiga. Selline trend ilmneb rahvusvahelisest uuringust, mille tellis Londonis asuva peakontoriga tegutsev raudteetööstuse kontsern Hitachi Rail. Uuringu tulemused viitavad kasvavale avalikule toetusele raudteetranspordi arendamiseks – nii lühilendude piiramisele kui ka raudteeinvesteeringute suurendamisele.
Selline eelistus ei piirdu üksnes nende riikide elanikega, kus kiirete ja tihedate rongiühendustega on harjutud. Ka Eestis ennustatakse sarnast liikumist. Kohalik rongioperaator Elron prognoosib, et aastaks 2030 kasvab reisijate arv kahekordseks. Seda veel enne mööda Rail Balticat toimuma hakkava rahvusvahelise kiirrongi ühenduseta, mis alles valmib 2030. aastal.
Trend toetub mitmele tegurile: reisijate suurenev keskkonnateadlikkus, soov vältida lennunduse jalajälge ja praktiline eelistus kasutada mugavat ühistransporti, kui taristu seda võimaldab. Uute rongiliinide arendamine ning olemasolevate moderniseerimine on käimas nii Kesk-Euroopas, Ameerikas kui ka Skandinaavias.
Kuigi Eesti rongivõrk ei ole veel võrreldav Prantsusmaa, Šveitsi, Hispaania või isegi Ameerika uute liinidega, annab kasvav reisijate huvi märku, et nõudlus rongi kui kaasaegse liikumisviisi järele ületab geograafilisi ja tehnilisi piire.
Inimesed kalduvad järjest enam lühilendude keelustamise poole
Uuring ei keskendunud üksnes reisieelistuste muutumisele. Küsimustiku vastustes peegeldub ka tugev toetus konkreetsetele poliitilistele sammudele: 62% eurooplastest toetaks lühilendude keelustamist seal, kus on olemas kiirrongiühendus, ja näiteks Prantsusmaal ning Hispaanias oli toetus vastavale seadusandlusele veelgi kõrgem. Samuti oldi valdavalt nõus uue raudteetaristu rahastamisega läbi õhu- ja maanteetranspordi maksude.
Uuring tõi esile ka selle, mis takistab avaliku transpordi laiemat kasutamist – peamisteks murekohtadeks nimetati ülerahvastatust, ebamugavaid ühendusi ja liiga harva käivaid liine. Samas nentis üle 70% vastanutest, et nad oleksid valmis kasutama ühistransporti senisest rohkem, kui see oleks paremini ühendatud, ja enam kui pooled oleksid valmis maksma selle eest rohkem, kui ühendused oleksid kiiremad ja mugavamad.
Uuring viidi läbi üheksas riigis, sh Suurbritannias, Prantsusmaal, Saksamaal, Ameerika Ühendriikides ja Kanadas, ning selles osales üle 11 000 inimese. Analüüs keskendus nii reisieelistustele kui ka avalikule toele poliitilistele meetmetele, mis soodustaksid raudtee eelistamist muude transpordivahendite ees. Tulemused avaldati Hitachi Raili raportis „Better Connected: Accelerating the Global Shift to Sustainable Travel” 2025.
Uuringu tellis Hitachi Rail – 24 000 töötajaga rahvusvaheline kontsern, mille peakorter asub Londonis. Ettevõte tegutseb 38 riigis ja kujundab raudteetranspordi tulevikku, pakkudes tippkvaliteediga rongikomponente, signalisatsioonisüsteeme ja digitaallahendusi.
Artikkel ilmus esmakordselt 11. juuli 2025 Õhtulehe sisuturundusloona.