Signe Nigale, RB Rail AS
Link originaalartiklile
Rail Baltica projekti koordinaator on esitanud rahastustaotluse viimasele CEF rahastusvoorule käesoleval eelarveperioodil. Taotlus sisaldab plaane edasisteks infrastruktuuriarendusteks Eestis, Lätis ja Leedus, mille koguväärtus ületab 325 miljonit eurot.
„Konkurents selle CEF rahastusvooru vahenditele on äärmiselt tihe. Siiski oleme optimistlikud positiivse tulemuse osas, kuna rahastus on Rail Baltica ehitustempo kiirendamiseks Eestis, Lätis ja Leedus hädavajalik. Selle rahastuse kindlustamine aitab meil astuda olulisi samme selle tähtsa infrastruktuuri lõpuleviimise suunas, mis ühendab Balti riigid Euroopa raudteevõrgustikuga ja tugevdab piirkondlikku ühenduvust,“ ütles ühisettevõtte RB Rail AS juht Marko Kivila.
Järgmise rahastusvooru taotlusse esitatud ehitustegevused
Eestis hõlmab taotlus 10,1 km pikkuse põhitrassilõigu ehitamist Kärplast Seljani, mille hulgas ka raudtee alusehitus ja kaasnevad raudteeristumised.
Lätis keskendutakse Rail Baltica põhitrassi lõunaosa (Leedu piirist Salaspilsini) järgmisele ehitusetapile, sealhulgas 14,2 km pikkuse põhitrassi rajamisele. Lisaks sisaldab taotlus Rail Baltica elektrifitseerimisprojekti esimese etapi tehnilist projekteerimist Läti-Leedu piirist Upeslejani ning toetavaid meetmeid projekti elluviimiseks.
Leedus hõlmab taotlus mitmeid strateegilisi elemente, sealhulgas kolme rajatist Kaunase linnasõlme põhitrassi lõigus, täielikku ENE (energia varustussüsteemi) tehnilist projekteerimist Läti piirist Poola piirini, regionaaljaamade projekteerimist ning täidesaatvaid projekteerimisteenuseid. Samuti on kavas maade omandamine 30% ulatuses Poola piirist Kaunase linnasõlmeni ulatuvast lõigust.
Ehitusmahu kasv Balti riikides eelmisel aastal
2024. aastal edenesid Rail Baltica ehitustööd kõigis kolmes Balti riigis. Eestis on ehituslepingud sõlmitud 73,87 km pikkuse raudtee põhitrassi rajamiseks, kusjuures lähinädalatel plaanitakse ehitushankesse anda veel 32,59 km.
Lätis on allkirjastatud põhitrassi tsiviilehitustööde raamleping, mis hõlmab 228 km pikkust lõiku, kusjuures esimesed ehitustööd algavad 40 km lõigul Leedu piiri lähedal.
Leedus on ehitamisel 46,3 km raudtee põhitrassi ja kaasnevad ristumised, lisaks on välja kuulutatud hange 12,1 km pikkuse lisalõigu ehitamiseks. 2025. aastal on plaanis täiendavad hanked, millega algavad tööd kokku 114 km ulatuses.
Hetkel on Balti riikides ehitamisel ligikaudu 160 km raudtee põhitrassi ja sellega seotud infrastruktuuri. Peamiste raudtee alamsüsteemide hangete käigus ja praeguse töötempo juures võib eeldada, et 2025. aasta lõpuks on 43% põhitrassist pealisehituseks valmis.
Riiklike tegevuste kõrval jätkab Rail Baltica ka piiriüleseid tegevusi, mida viib ellu ühisettevõte RB Rail AS ning mida kaasrahastavad kõik kolm Balti riiki. RB Rail AS jätkab kogu projekti koordineerimist, sealhulgas süsteemide inseneritööd, terviklikku juhtimist, tegevuste planeerimist ja kontrolli ning ENE tehnilise projekteerimise toetust.
Rail Baltica projekt on seni kindlustanud üle 4 miljardi euro suuruse rahastuse, millest märkimisväärse osa moodustavad Euroopa Liidu ja liikmesriikide panused. Kasvavate kulude ja inflatsiooni tõttu otsib Rail Baltica täiendavaid rahastusvõimalusi, sealhulgas kontsessioonipõhiseid hankeid ja ELi sõjalise mobiilsuse fonde.
Euroopa Komisjon teatas 2024. aasta septembris CEF programmi viimasest rahastusvoorust perioodiks 2021–2027. Otsuseid rahastuse kohta oodatakse 2025. aasta juuliks ning rahastuslepingute sõlmimine leiab aset sügisel.