Silvia Pärmann, Rail Baltic Estonia pressiesindaja
Rahvusvaheliste rongireisijate piibel, portaal Seat61 sai alguse just sellistest sõitudest: nelja päeva jooksul Londonist Euroopa teise otsa, ilma kordagi õhku tõusmata. Mark Smithi sõnul ei ole rongisõit romantiline nostalgia, vaid meie tulevik – ja Rail Baltica on siin tõeline mängumuutja.
Otsustasid tulla Tallinna mobiilsuskonverentsile „Tulevik on rongis“ Londonist läbi Berliini, Varssavi ja Vilniuse rongiga. Miks kogu see vaev, kui lend kestaks vaid kolm tundi ja pakutaks küpsiseid?
Ju ma siis ei armasta küpsiseid! Ja nagu paljud, ei naudi ma lennujaamu ega lendamist. Aga üks eepiline rongireis läbi Euroopa – ilma turvavööde ja stressita? Vaatad, kuidas Euroopa maastikud akna taga muutuvad, klaasike Deutsche Bahni Spätburgunder käes, hiljem maitsev żurek Poola restoranvagunis? Ma ei vahetaks seda millegi vastu – ei kahe tunni Stanstedi järjekorra ega kolme tunni vastu metalltorus, kus pole midagi vaadata.
Mis teeb rongisõidu nii kütkestavaks, et see suudab konkureerida lennuki kiirusega?
Lihtne on arvata, et kiireim on alati parim. Aga reisid on nagu elu ise – küsimus pole selles, kui kiiresti ja odavalt selle läbi saab.
Lisaks on tänapäeval veel üks mõjuv põhjus: rongiga sõitmine, mitte lendamine, võib vähendada kliimamuutusi põhjustavaid heitmeid kuni 90%. Teed teene nii endale kui planeedile.
Üks Tallinna konverentsi peateemasid oli mugavus. Kus Euroopas saab sinu kogemuse järgi veel kogeda rongireisi, mis meenutab eelmise sajandi esimese klassi luksust?
Klaasike punast veini kaheinimeselaua taga Saksa ICE või Prantsuse TGV rongis – seal on veel tunda sidet 20. sajandi Pullmani-vaguni reisijatega. Paar nädalat tagasi sõitsin Pariisist Milanosse Trenitalia Frecciarossa executive-klassis: 10 luksuslikku pöörlevat ja lamavat istet rongi eesotsas, lõunasöök (meriahven ja prosecco) serveeriti pühendunud stjuuardi poolt. See oli tõesti eriline kogemus.
Räägime Rail Balticast. Kui mõelda Eestile, kus piiriülene rongiliiklus praktiliselt puudub – kui suur mängumuutja see projekt sinu arvates on?
Minu teekonnal Tallinna võtab Varssavist Vilniusesse jõudmine terve päeva ja siis veel ühe päeva, et saada Vilniusest Tallinna. Rail Baltica on tõeline mängumuutja. Tallinnast Lätti ja Leetu saab kiiremini kui autoga, bussiga või isegi lennates. Tallinnast Varssavi linnasüdamesse kulub alla 7 tunni – see on lennureisile tõsiseltvõetav alternatiiv. Varssavis olles on Berliin rongiga vaid 5 tunni, Kraków 2,5 tunni kaugusel. Praha, Viin, München või Budapest on vaid ühe öö kaugusel öörongiga.
Kui saaksid muuta üht asja rongireiside juures, et see oleks lennureisist atraktiivsem, siis mis see oleks – kiirus, toit, võimalus panna auto rongile?
Kahtlusteta muudaksin seda, kuidas Euroopa rongireise kavandatakse ja broneeritakse. Piletisüsteemid on killustunud – isegi Nice’ist Genovasse reisimiseks tuleb osta kaks piletit kahest erinevast veebist. Raudteeinfo ja piletimüük peab olema palju rohkem integreeritud, nagu lennunduses. Teisisõnu – peame tegema rongi valimise inimestele lihtsamaks!

Foto: Erakogu