Priit Pruul
Rail Baltic Estonia kommunikatsioonijuht

Rootsi Transpordiameti lähiaastate plaanides on uute raudteeühenduste ehitamine, mis vähendaks olemasolevate raudteede koormust ning tooks aegruumiliselt üksteisele lähemale Stockholmi, Göteburgi ja Malmö.

Novembri keskel Kopenhaagenis toimunud Skandinaavia ehituskonverentsil esinenud Rootsi Transpordiameti uute raudteeliinide strateegilise planeerimise eest vastutav Anders Karlsson sõnas, et Rootsis pole praktiliselt viimase 50 kuni 100 aasta jooksul uusi raudteid ehitatud, samal ajal on raudtee populaarsus kasvanud ning olemasolev raudteevõrgustik on saavutamas oma läbilaskevõime maksimumi, muutes süsteemi vastuvõtlikuks mistahes erinevatele häiringutele.

Nüüd on Rootsi Transpordiameti laual ambitsioonikas plaan arendada ja ehitada välja täiesti uued raudteesüsteemid ühendamaks pealinna Stockholmi Göteburgi ja Malmöga. See pakuks omakorda leevendust olemasolevale võrgustikule, millel täna liiguvad nii pikamaa- kui regionaalrongid ja käib kaubavedu.

Mastaapset taristuinvesteeringuprojekti on alustatud kolmest alamprojektist-raudteeliinist.
Niinimetatud East Link alamprojekti, mis on käesoleval hetkel veel planeerimisfaasis, alustatakse 160 km raudteelõigu ehitamisest, kus maksimaalne kiirus saab olema 250 km/h ning mis ulatub Stockholmist Linköpingini. Ehitamisega loodetakse alustada 2024. aastal ning raudteel liiklust alustada aastal 2035.

Göteborg-Borås alamprojekt on 60 km pikkune raudteelõik, mis ühendaks regiooni kahte suuremat keskust. Uus raudteeühendus läbiks ka Göteborgi Landvetteri lennujaama. Ka selle lõigu maksimumkiiruseks planeeritakse 250 km/h.

Kolmas alamprojekt, millega mahukat raudteeliinide ehitamist alustatakse, ühendab omavahel Malmö naabruses asuva Lundi ja Hässleholmi. 70 km pikkune planeeritud raudteelõik võimaldaks tulevikus maksimumkiirusi kuni 320 km/h. Ehitusega loodetakse alustada aastatel 2027-2029.

Illustratsioonid: Rootsi Transpordiamet; Københavns Kommune

Rongiga kiiremini ka mujale Euroopasse

Sarnaselt Rail Baltica raudteega loodavad rootslased kärpida märgatavalt aegruumilist vahemaad oma suuremate keskuste ja ka ülejäänud Euroopaga. Fehmarn Belt püsiühenduse ehitamise järgselt ning eeldusel, et uus raudteegi Stockholmi ja Malmö vahel valmib, võiks rongiga Rootsi pealinnast Saksamaale Hamburgi jõuda 5 tunni ja 50 minutiga – sama ajaga läbib reisirong täna vahemaa Stockholmist-Kopenhaagenisse.

Lisaks juba mainitud Fehmarn Belti arendamisele Taani ja Saksamaa vahel, loodetakse raudteede juba üsna viimasele piirile viidud koormust vähendada ka linnadevahelise pendelrände jaoks uusi süsteeme luues. Nii on Rootsi ja Taani loonud koostööformaadi, mille ülesandeks on uurida võimalusi Öresundi metroo arendamiseks Malmö ja Kopenhaageni vahel. Niisuguse ühenduse, mis võimaldaks kahe linna vahel liikuda ca 20 minutiga, loomine tõstaks analüüside kohaselt üle Öresundi liikuvate inimeste hulka tuntavalt, parandaks piirkondade atraktiivsust ja suurendaks tööhõivet.